Integratieve Verpleegkunde

Rond 2000 begon integrative verpleegkunde meer vorm te krijgen. Het Osher Center for Integrative Medicine, opgericht in 1997 aan de Universiteit van Californië, San Francisco, werd een belangrijk instituut dat zich richtte op onderzoek en onderwijs in integratieve geneeskunde. Andere centra, zoals het Arizona Center for Integrative Medicine, opgericht door Dr. Andrew Weil aan de Universiteit van Arizona, droegen bij aan de groei en acceptatie van deze benadering. Integrative nursing programma's en -cursussen werden opgenomen in de curricula van verschillende verpleegkundige opleidingen. De American Holistic Nurses Association (AHNA), opgericht in 1981, speelde een sleutelrol bij bevordering van holistische en integratieve verpleegkunde. Integrative Nursing is een specialisatie binnen de verpleegkunde in de Verenigde Staten. Het benadrukt de noodzaak van een patiëntgerichte aanpak, waarbij de nadruk ligt op zelfzorg, welzijn en het gebruik van diverse therapeutische modaliteiten zoals mindfulness, acupunctuur, massage en voedingsadviezen. Instellingen zoals het Mayo Clinic Integrative Medicine and Health Program bieden uitgebreide integratieve diensten aan en ondersteunen onderzoek naar de effectiviteit van deze benaderingen.

In het boek Íntegrative Nursing’ van Kreitzer en Koithan (2019) staan ook beschrijvingen van de toepassing van integratieve verpleegkunde in de volgende landen: Turkije, Duitsland, Ierland, IJsland, Zweden, China en Israël.

De zes principes van integratieve verpleegkunde:

    1. De mens is niet te scheiden van zijn omgeving
    2. De mens heeft een aangeboren vermogen tot gezondheid en welbevinden
    3. De natuur heeft helende en herstellende eigenschappen die bijdragen aan gezondheid en
      welbevinden
    4. Integratieve verpleegkunde is gericht op het individu en gebaseerd op relaties
    5. Integratieve verpleegkunde is gebaseerd op evidence en maakt gebruik van het volledige scala aan therapeutische mogelijkheden om het genezingsproces te ondersteunen/versterken, te beginnen bij de minst invasieve, afhankelijk van de behoefte en de context
    6. Integratieve verpleegkunde richt zich op de gezondheid en het welbevinden van zowel de
      zorgvrager als de verpleegkundige/ verzorgende

Wat leer je in deze opleiding?

      • De zorg onderbouwen en zelfstandig uitvoeren in (hoog-)complexe zorgsituaties, op basis van de principes van Integratieve Verpleegkunde.
      • Verpleegkundig redeneren volgens het OTP-model conform passende methoden, richtlijnen en (wettelijke) kaders.
      • Empatische communicatievaardigheden toe te passen. Deze communicatie erkent de gehele persoon, inclusief de emotionele en spirituele behoeften.
      • Samenwerken met de zorgvrager en diens naasten, samen met intra- en interprofessionele partners, aan het ontwerp, de uitvoering, en regie van zorg.
      • Klinische vragen te signaleren, door relevant wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek te interpreteren en resultaten toe te passen bij het beroepsmatig handelen.
      • Reflecteren op je eigen handelen vanuit inhoudelijk, procesmatig en morele sensitief perspectief.
      • Bijdragen aan het behoud en bevorderen van gezondheid en gezond gedrag van de zorgvrager.
      • Het opstellen van preventieplannen ten behoeve van specifieke doelgroepen in de samenleving.
      • Reflecteren in de rol van leider op persoonlijke waarden, normen en opvattingen in relatie tot de eigen beroepsuitoefening.
      • Ontwikkelen van competenties voor het organiseren van zorg die zowel conventionele als complementaire benaderingen integreert.
      • Screnen, meten en monitoren veiligheid en kwaliteit van zorg op het niveau van de individuele zorgvrager.
      • Implementeren met de NAAR-methode
      • Proactief participeren in kwaliteitszorgniveau..
      • Integratieve interventies welke je kan inzetten bij specifieke aandoeningen.
            • Ademhalingstechnieken
            • Muziek
            • Warmte toepassing
            • Koude toepassing
            • Aromazorg
            • Aanraken
            • Healing Touch
            • Mindfulness
            • Voeding

Hoe leer je?

Door theorie- en praktijklessen maar ook door het zelf ervaren en toepassen van de verschillende interventies. Daarnaast lees je thuis de bijbehorende literatuur en oefen je de vaardigheden. In diverse situaties. Hiervoor werk je met een reflectief portfolio.

Studiebelasting:

    • Live: 20 lesdagen verdeeld over 2 jaar
    • Thuisstudie:  480 uur verdeeld over 2 jaar

Doelgroep:

Deze cursus is voor verpleegkundigen, met minimaal HBO-werk/denkniveau die geïnteresseerd is in Integratieve Verpleegkunde en wil werken volgens principes van Integratieve Verpleegkunde of elementen daarvan wil toepassen in de eigen beroepspraktijk.

Vrijstelling:

Er is geen vrijstelling mogelijk voor het volgen van deze module.

Docenten:

  • Wilma Bijl
  • Aart Eliens
  • Nancy Strybol

PRAKTISCHE INFORMATIE

Locatie:

    • Utrecht
    • in company ook mogelijk bij een nader te bepalen aantal deelnemers.

Tijd: 9.30 – 16.30

Data: September 2025 – Zie Agenda

Accreditatie:  Accreditatie  aangevraagd

Prijs: € 2975,00  (inclusief werkboek t.w.v. €20,00, exclusief het boek ‘Integratieve Verpleegkunde’, lunch/diner). 

Verplicht lesmateriaal: Het boek ‘Integratieve Verpleegkunde’. Dit wordt verstrekt op de eerste lesdag.

Wanneer je het lesgeld in één keer betaald, ontvang je 5% korting op het lesgeld.

Bij betalen in termijnen, betaal je in het eerste jaar 75% van het lesgeld. Het tweede gedeelte van het lesgeld (25%), dient in het eerste van het tweede lesjaar voldaan te zijn.

Mocht je in termijnen willen betalen neem dan via de mail contact met ons op.